Przekazanie zarządzania/admnistrowania nieruchomością
Przekazanie zarządzania/admnistrowania nieruchomością
Duża Wspólnota.
Zarządzał nią deweloper jako zarządca z art.18 - wpisany do aktów notarialnych sprzedaży lokali. Deweloper zlecił zarządzanie (administrowanie?) firmie zewnętrznej X podpisując stosowną umowę (zapis w aktach pozwalał na to). Firma ta administrowała osiedlem oraz prowadziła księgowość Wspólnoty
1 września 2008 została ona odwołana i została zatrudniona inna firma Y, z którą deweloper w imieniu Wspólnoty podpisał nową umowę o administrowanie osiedlem, w tym także - o prowadzenie księgowości Wspólnoty.
Zarówno deweloper, jak i firma X oraz firma Y pobierały pełne wynagrodzenie.
1 grudnia został odwołany deweloper z funkcji zarządcy, zmieniony notarialnie sposób zarządu i powołany Zarząd w rozumieniu art.20, przy czym w uchwale nakazano poprzedniemu zarządcy przekazanie nieruchomości, wszelkiej dokumentacji i innego majątku do 31 stycznia br.
------------------------
I teraz zaczął się cyrk - ponieważ cała dokumentacja osiedla - techniczna i finansowa jest w stanie opłakanym. Przy czym o ile techniczną uda się być może wydobyć od poprzedniego zarządcy/dewelopera - o tyle jest problem z dokumentacją finansową.
Firma Y przejmowała od firmy X księgowość pod rządami dewelopera. Okazało się, że większość dokumentacji sprzed 1 września nadaje się do kosza, ponieważ zarówno naliczenia, rozliczenia i sposób księgowania były nieprawidłowe. Firma Y zgłosiła to zarządcy/deweloperowi z informacją, że nie zamierza porządkować dokumentacji za firmę X i oczekuje rzetelnego bilansu otwarcia oraz rozliczenia Wspólnoty do 1 września, czyli do dnia jej przejęcia. Bez tego nie będzie w stanie dokonywać bieżących rozliczeń oraz windykacji, bo nie zna bilansu otwarcia na 1 września i tym samym nie może prawidłowo naliczyć sald właścicielom.
Zarządca obiecał uporządkować ten temat i przygotować w porozumieniu z firmą X stosowne rozliczenie - po czym do dzisiaj tego nie zrobił. Zatem firma Y zaczęła od 1 września (zgodnie z tym co zapowiedziała) prowadzić wyłącznie bieżącą rejestrację dokumentów księgowych, bez żadnych rozliczeń.
1 grudnia jak wszedł nowy zarząd (do którego należę) - to zastał cały ten bałagan - tzn. kompletnie nie rozliczony rok 2007 i rok 2008 w dwóch kawałkach - jeden w proszku gdzieś u starego administratora, który dawno nie ma nic wspólnego ze Wspólnotą, drugi w proszku u nowego administratora, który zarzeka się, że nic nie może zrobić jeśli chodzi o rozliczenie 2008, dopóki nie dostanie BO na 1 września.
Macie pomysł co z tym zrobić? Tzn. - od kogo i w jakim trybie tak naprawdę powinniśmy to wszystko wyegzekwować - bo za chwilę roczne i chcielibyśmy zrobić rozliczenie roku 2008 (o 2007 nie wspomnę) - a tu taka lipa.
Czekam na jakieś porady, propozycje, sugestie.
Zarządzał nią deweloper jako zarządca z art.18 - wpisany do aktów notarialnych sprzedaży lokali. Deweloper zlecił zarządzanie (administrowanie?) firmie zewnętrznej X podpisując stosowną umowę (zapis w aktach pozwalał na to). Firma ta administrowała osiedlem oraz prowadziła księgowość Wspólnoty
1 września 2008 została ona odwołana i została zatrudniona inna firma Y, z którą deweloper w imieniu Wspólnoty podpisał nową umowę o administrowanie osiedlem, w tym także - o prowadzenie księgowości Wspólnoty.
Zarówno deweloper, jak i firma X oraz firma Y pobierały pełne wynagrodzenie.
1 grudnia został odwołany deweloper z funkcji zarządcy, zmieniony notarialnie sposób zarządu i powołany Zarząd w rozumieniu art.20, przy czym w uchwale nakazano poprzedniemu zarządcy przekazanie nieruchomości, wszelkiej dokumentacji i innego majątku do 31 stycznia br.
------------------------
I teraz zaczął się cyrk - ponieważ cała dokumentacja osiedla - techniczna i finansowa jest w stanie opłakanym. Przy czym o ile techniczną uda się być może wydobyć od poprzedniego zarządcy/dewelopera - o tyle jest problem z dokumentacją finansową.
Firma Y przejmowała od firmy X księgowość pod rządami dewelopera. Okazało się, że większość dokumentacji sprzed 1 września nadaje się do kosza, ponieważ zarówno naliczenia, rozliczenia i sposób księgowania były nieprawidłowe. Firma Y zgłosiła to zarządcy/deweloperowi z informacją, że nie zamierza porządkować dokumentacji za firmę X i oczekuje rzetelnego bilansu otwarcia oraz rozliczenia Wspólnoty do 1 września, czyli do dnia jej przejęcia. Bez tego nie będzie w stanie dokonywać bieżących rozliczeń oraz windykacji, bo nie zna bilansu otwarcia na 1 września i tym samym nie może prawidłowo naliczyć sald właścicielom.
Zarządca obiecał uporządkować ten temat i przygotować w porozumieniu z firmą X stosowne rozliczenie - po czym do dzisiaj tego nie zrobił. Zatem firma Y zaczęła od 1 września (zgodnie z tym co zapowiedziała) prowadzić wyłącznie bieżącą rejestrację dokumentów księgowych, bez żadnych rozliczeń.
1 grudnia jak wszedł nowy zarząd (do którego należę) - to zastał cały ten bałagan - tzn. kompletnie nie rozliczony rok 2007 i rok 2008 w dwóch kawałkach - jeden w proszku gdzieś u starego administratora, który dawno nie ma nic wspólnego ze Wspólnotą, drugi w proszku u nowego administratora, który zarzeka się, że nic nie może zrobić jeśli chodzi o rozliczenie 2008, dopóki nie dostanie BO na 1 września.
Macie pomysł co z tym zrobić? Tzn. - od kogo i w jakim trybie tak naprawdę powinniśmy to wszystko wyegzekwować - bo za chwilę roczne i chcielibyśmy zrobić rozliczenie roku 2008 (o 2007 nie wspomnę) - a tu taka lipa.
Czekam na jakieś porady, propozycje, sugestie.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Odp.: Przekazanie zarządzania/admnistrowania nieruchomością
Tak właśnie zazwyczaj się dzieje przy zastosowaniu 18art.UWL - zero kontroli i nadzoru.
Z tego co napisałeś wnioskuję, że wszystkie umowy sporządzał deweloper,więc wątpię aby chroniły one Wasz interes, o jakiekolwiek możliwości wymuszenia naprawienia szkody nie wspomnę.
Myślę, że powinniście wysłać pismo do developera z żądaniem rozliczenia się z okresu zarządzania pod groźbą skierowania sprawy do sądu i wysłania skargi do PSZN.
Pozdro
Z tego co napisałeś wnioskuję, że wszystkie umowy sporządzał deweloper,więc wątpię aby chroniły one Wasz interes, o jakiekolwiek możliwości wymuszenia naprawienia szkody nie wspomnę.
Myślę, że powinniście wysłać pismo do developera z żądaniem rozliczenia się z okresu zarządzania pod groźbą skierowania sprawy do sądu i wysłania skargi do PSZN.
Pozdro
PWM
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Odp.: Przekazanie zarządzania/admnistrowania nieruchomością
Nie dajcie się wmanewrować w przepychanki pomiędzy firmami administrującymi. Jedynym Waszym partnerem do rozmów jest odowłany zarządca, czyli deweloper. Na poprzednim zarządcy spoczywa obowiązek rozliczenia się z zarządu nieruchomością wspólną. Jeżeli w wyniku swojej działalności poprzedni zarządca naraził wspólnotę na szkodę lub naraża wspólnotę na taką szkodę zwlekając z przedstawieniem rozliczenia i przekazaniem dokumentacji - pozostaje droga sądowa. Dewelopera-zarządcę można przymusić do działania organizując kampanię informacyjną o jego nierzetelności na lokalnym rynku budowlanym. Dekoniunktura w budownictwie powoduje, że deweloperzy ponownie zaczynają dbać o swoją reputację.
Tak zwana "odpowiedzialność zawodowa" zarządców nieruchomości, to jawna kpina z milionów właścicieli lokali, a sama licencja nierzadko jest mniej warta, niż ramki, w które "licencjonowani" sobie ją oprawiają.
Tak zwana "odpowiedzialność zawodowa" zarządców nieruchomości, to jawna kpina z milionów właścicieli lokali, a sama licencja nierzadko jest mniej warta, niż ramki, w które "licencjonowani" sobie ją oprawiają.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Odp.: Przekazanie zarządzania/admnistrowania nieruchomością
Oczywiście rozmawiamy tylko z poprzednim zarządcą/deweloperem. To jakby oczywiste.
Problem polega tylko na tym - że rozmowy te nie przynoszą żadnych skutków - a nieszczęście - że on nie zaczął jako poprzedni zarządca czegoś, co my - jako nowy zarząd musimy skończyć. Bo przecież na nowym zarządzie spoczywa obowiązek rozliczenia roku 2008 (co nie jest możliwe bez otrzymania prawidłowej dokumentacji za poprzedni okres - nie mamy zamiaru drugi raz płacić za jej przygotowanie) :-(
A czas niestety sobie mija - niedługo roczne. Poza tym - urząd skarbowy nie będzie wnikał, kto miał rozliczyć Wspólnotę z podatków - tylko łupnie karę Wspólnocie - i dochodźcie sobie potem przed sądem, za 5 lat będzie wyrok :-(
|Miałem nadzieję, że macie może jakieś pomysły - jak szybko zmusić dewelopera do opracownia i przekazania tej dokumentacji - choć w sumie - cudownych sposób przecież nie ma :-(
Nic - jutro spotkanie z prawnikiem - może on jeszcze coś wymyśli - a może zmiękną jak dostaną pismo przedsądowe przez kancelarię adwokacką.
Problem polega tylko na tym - że rozmowy te nie przynoszą żadnych skutków - a nieszczęście - że on nie zaczął jako poprzedni zarządca czegoś, co my - jako nowy zarząd musimy skończyć. Bo przecież na nowym zarządzie spoczywa obowiązek rozliczenia roku 2008 (co nie jest możliwe bez otrzymania prawidłowej dokumentacji za poprzedni okres - nie mamy zamiaru drugi raz płacić za jej przygotowanie) :-(
A czas niestety sobie mija - niedługo roczne. Poza tym - urząd skarbowy nie będzie wnikał, kto miał rozliczyć Wspólnotę z podatków - tylko łupnie karę Wspólnocie - i dochodźcie sobie potem przed sądem, za 5 lat będzie wyrok :-(
|Miałem nadzieję, że macie może jakieś pomysły - jak szybko zmusić dewelopera do opracownia i przekazania tej dokumentacji - choć w sumie - cudownych sposób przecież nie ma :-(
Nic - jutro spotkanie z prawnikiem - może on jeszcze coś wymyśli - a może zmiękną jak dostaną pismo przedsądowe przez kancelarię adwokacką.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
przejęcie/przekazanie nieruchomości i dokumentacji
autor: markot » 02-01-2022, 10:16 » w Zebrania, głosowania i inne procedury - 1 Odpowiedzi
- 863 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
02-01-2022, 19:03
-
-
-
program do zarządzania WM do 50 lokali
autor: Jopi » 04-01-2023, 21:44 » w Księgowość, rozliczenia, zarządzanie finansami Wspólnoty - 10 Odpowiedzi
- 2204 Odsłony
-
Ostatni post autor: Michal_K007
03-08-2023, 13:06
-
-
-
Przechowywanie danych w programie do zarządzania nieruchomościami.
autor: Jandom » 08-01-2024, 12:28 » w Poczekalnia i tematy ogólne - 2 Odpowiedzi
- 525 Odsłony
-
Ostatni post autor: Jandom
10-01-2024, 09:31
-
-
- 0 Odpowiedzi
- 392 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
11-06-2021, 09:12