Strona 1 z 1

Różnice dot. ubezpieczenia mienia nieruchomego

: 21-05-2013, 09:18
autor: blazius
Przyjmujący szkodę polegającą na dewastacji wiaty śmietnikowej wspólnoty zapowiada, że szkoda będzie rozpatrzona "po dostarczeniu wykazu budynków i budowli" stosownie do przekazanego pisma oraz prosi o informacje czy Wspólnota
odliczy VAT.

Zostawmy pytanie o odliczenie VAT na boku. :bad: Panu z PZU wyraźnie chodzi o udostępnienie przez poszkodowanego ewidencji środków trwałych, którą nie dysponuje bo mieć jej nie musi.

Czy dobrze mu odpowiem w ten sposób:

"Odnosi się Pan do wymogów wynikających z przepisów ustawy o rachunkowości dla spółdzielni mieszkaniowych i przenosi te wymogi na wspólnotę mieszkaniową.
Otóż ustawa o rachunkowości wymaga od osób prawnych, jakimi są spółdzielnie, prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz i ich amortyzowania.
Wspólnoty nie muszą ich prowadzić i nie amortyzują. Nie są też osobami prawnymi w rozumieniu kodeksu cywilnego.
Polisy wspólnot konstruowane są wyłącznie na podstawie ogólnych warunków ubezpieczenia mienia od ognia i innych żywiołów dla małych i średnich przedsiębiorstw.
W OWU zawarta jest definicja budynku i wynika z niej, że budowle i obiekty małej architektury przynależne do budynku wspólnoty objęte są wspólną polisą.
Stąd również pośrednio wynika, że wspólnota nie musi prowadzić dodatkowych rejestrów żeby ubezpieczyć całe swoje mienie nieruchome."

?